استاد دانشگاه و کارشناس علوم سیاسی پیرامون ترمیم روابط میان کشورهای منطقه گفت: بعد از فروپاشی شوروی و پایان دو بلوک شرق و غرب به رهبری آمریکا و شوروی، آمریکایی ها این پیش فرض را برای خود قائل شدند که تبدیل به قدرت هژمون در جهان شدند و برای باقی ماندن این پیش فرض در حیاط خلوت روسیه در کشورهای تازه استقلال یافته اقداماتی مانند عضویت در ناتو و استقرار تسلیحات آمریکایی را انجام دادند.
کد خبر: ۱۴۰۶۴۵۰

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر روح‌ الله قاسمیان افزود: روسیه متوجه است که گسترش ناتو به سمت آسیای مرکزی تهدید جدی برای منافع روسیه محسوب می شود.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: آمریکایی‌ها با همین سیاست، ناتو را وارد جنگ‌هایی کردند که نتایج ملموسی را در راستای آزادی، امنیت و دموکراسی کسب نکردند.

وی افزود: شرق گرایی ناتو ابزاری برای راهبرد آمریکا در منطقه یعنی مهار و تضعیف روسیه بود تا آمریکا به تنهایی قدرت برتر باقی بماند.

کارشناس علوم سیاسی ادامه داد: نظام بین‌الملل به چند قطبی رسیده، چین به عنوان ابرقدرت اقتصادی نوظهور، سازمان ملل به عنوان بازوی دیپلماسی، ناتو قدرت برتر را دارد و آمریکا به تنهایی تصمیم‌گیر نیست و روسیه مصمم است حضور ناتو را کمرنگ کند و ادامه این وضع به همگرایی در بلوک شرق خواهد انجامید.

وی افزود: نتایج توسعه‌ای و اقتصادی غرب‌گرایی به صورت گسترده بین مردم تبلیغ می‌شود و با همین وعده زلنسکی به سمت جنگ با روسیه کشانده شده است.

قاسمیان تصریح کرد: خلف وعده‌های اعضای ناتو و اروپا و آمریکا نسبت به اوکراین زیاد بوده و این اعتبارزدایی از ناتو در جریان تحولات مشابه مانند افغانستان و اوکراین وجود دارد.

وی افزود: زلنسکی دیر متوجه شد که بر اساس وعده های ناتو دست به اقدام نزد لذا شاهد امنیت، اقتصاد پایدار و مراودات تجاری نیستیم و وعده‌های توخالی ناتو و آمریکا و اروپا در حال هویدا شدن است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: رئیس جمهور فرانسه به عنوان عضو ناتو اعلام می‌کند نمی‌تواند این وضعیت ادامه یابد و از چین درخواست میانجی‌گری دارد که این نشان می‌دهد قدرت هایی در بلوک شرق در حال ظهو هستند که فضای بازیگری برای قدرت های غربی را باقی نمی گذارند.

وی افزود: بر اساس نظر ترامپ آمریکایی ها نمی توانند ثبات در دکترین نظامی و اقتصادی را برای خودشان قائل باشند.

کارشناس علوم سیاسی گفت: تصویرسازی رسانه های غربی به گونه ای بود که بر اثر تخریب منزل در اوکراین کشته شده اما این با تصویر واقعی کودک شهید در یمن تناقض دارد و باعث شکاف در راهبردهای آمریکا و غرب می‌شود.

وی افزود: آمریکایی‌ها برای اینکه ظاهراً بازنده اصلی این جنگ نباشند نمی‌خواهد به صورت مفتضحانه این نبرد به نفع روس‌ها تمام شود و از سویی ادامه این جنگ باعث واگرایی در بلوک غرب می‌شود بنابراین همه سعی می کنند به نوعی این بحران را تمام کنند که روس‌ها، برنده غالب معرفی نشود.

قاسمیان اعتماد به ناتو و آمریکا را شکننده دانست و ادامه داد: اختلاف نظر برای همراهی با آمریکا در ادامه بحران اوکراین از سوی سایر کشورها مشخص است و از سویی همراهی برخی اعضای دولت های غربی با روسیه بزرگ ترین چالش برای ناتو و آمریکا ایجاد کرده است.

وی افزود: در جامعه اوکراین توخالی بودن وعده های آمریکا در قبال این بحران عیان شده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: آمریکایی که بنا بر برقراری امنیت برای رژیم صهیونیستی داشت امروز به بدترین شکل ممکن دچار اختلاف با اسرائیل شده است و از سویی کابینه شکننده‌ای در اسرائیل روی کار است که هزاران نفر از مردم کف خیابان به آن ها اعتراض دارند.

وی افزود: در طول این بحران اگر ناتو به صورت واقعی به اوکراین کمک کرده بود سرنوشت امروز برای جنگ شاهد نبودیم لذا شاهد بی اعتباری ناتو در کشورهای همسایه روسیه مانند گرجستان هستیم.

کارشناس علوم سیاسی خاطرنشان کرد: روسیه از ابتدا اعلام کرد که در این بحران با ناتو به دلیل استقرار انواع تسلیحات جنگ کرده است پس اگر پایان بخش بحران اوکراین پیروزی روسیه باشد برچیده شدن ناتو محتمل است.

وی با بیان اینکه عضویت اوکراین در ناتو با چالش‌های پیش رو مانند جنگ و مراودات تجاری منتفی خواهد بود افزود: کریمه تا قبل بحران محل چانه‌زنی برای اوکراین بود و از این به بعد بخشی از قلمرو روسیه خواهد بود و دیگر امتیازی برای اوکراین در پی نخواهد داشت.

سیاست ایرانی یک مجله صوتی و تصویری است. سیاست ایرانی برنامه ای برای علاقه مندان به سیاست است که نگاه فراوانی به موضوعات مختلف دارد. این برنامه از چهار میز تخصصی تشکیل شده است که هدایت آنها را اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه ها ‌ نیز روزنامه نگاران با سابقه بر عهده دارند.

دکتر سعید آجورلو استاد دانشگاه هدایت میز علوم سیاسی و جامعه شناسی سیاسی ، دکتر حنیف غفاری و دکتر فاطمه نکولعل آزاد که از اساتید دانشگاه هستند هدایت میز روابط بین الملل ، دکتر رضا گنجی هدایت میز تاریخ سیاسی و علی اکبر عبدالعلی زاده ، عضو شورای سردبیری روزنامه جام جم هم هدایت میز جریان شناسی سیاسی فرهنگ را بعیده دارند.

مصطفی صادقی سردبیری این برنامه و فریدون ماهر نیز تهیه کنندگی این برنامه را بر عهده دارند. مجله صوتی و تصویری سیاست ایرانی به مدت صد بیست دقیقه پنجشنبه هر هفته از رادیو گفت و کو پخش می شود.

شبكه گفت‌وگو را علاوه بر امواج رادیو می‌توانید از طریق گیرنده‌های دیجیتالی، رادیو نما، اپلیكیشن ایران صدا و آدرس اینترنتی radiogoftogoo. ir نیز دریافت كنید. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند از طریق شماره ۰۹۰۳۹۱۳۴۷۴۴ در پیام‌رسان‌های مجازی و سامانه پیامكی ۳۰۰۰۰۱۰۳۵ با این برنامه و دیگر برنامه‌های رادیو گفت‌وگو در ارتباط باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها